Una trentena de joves europeus de 4t d’ESO i els seus educadors s’han trobat a l’Escola Pia Sitges (6-11 novembre) per treballar la migració i la inclusió a través de l’art. Camins Fundació els ha acompanyat facilitant un taller i unes dinàmiques al voltant dels moviments migratoris i la realitat de les persones migrades als nostres països.

Des de quan les persones es mouen i per quins motius? Quines diferències hi ha entre persones refugiades i migrades? Quins obstacles es troben en el seu procés? Quins són els principals països emissors i quins els principals receptors? Quins reptes ens planteja la migració com a persones, ciutadans o països? A partir d’un kahood, l’alumnat de SG Huizermaat (Holanda), Gynasium Mark Achin (Alemanya), Maaloevhoey Skole (Dinamarca) i Escola Pia Sitges van descobrir què sabien i què no sabien, alguns estereotips… sobre els temes migratoris. La responsable de sensibilització de Camins, amb la responsable de Pastoral de l’escola acollidora, va compartir algunes dades i conceptes generals amb ells. Plegats, van veure el vídeo Migració i Agenda 2030 (OIM-ONU), que relaciona reptes i beneficis de les migracions a partir dels ODS.

Activitat Kahoot
Grups de treball

Un cop fet aquest treball de context, es van crear grups de treball amb representants dels diferents països i se’ls van plantejar reptes diferents: un equip va treballar sobre els estereotips als diferents països, altres sobre testimonis personals i familiars de persones migrades, reptes i obstacles als quals s’enfronta la persona que migra o sobre les diferències en l’acollida en funció del tipus de persona que migra, per exemple. Cada grup van preparar una presentació sobre les seves conclusions que van compartir amb la resta de companys i companyes. Posteriorment, van debatre amb els seus educadors sobre les conclusions i la feina feta.

Per continuar amb aquesta reflexió i treballar l’expressió creativa d’emocions i idees que s’havien despertat, es van organitzar tres tallers: un de pintura mural, un de dansa i un d’expressió corporal i teatre. Els joves van presentar el seu treball pels carrers de la vila.

Aquesta trobada és la primera de quatre que aquests alumnes i educadors faran i s’emmarca en el projecte Erasmus + I’AM Inclusion Through Art and Media